איך לגשת להפקת סרט תדמית

שוכנעתם שאתם צריכים סרט, איך ממשיכים מכאן?
לפני שאתם רצים להרים טלפונים לחברות ההפקה שיסובבו אותכם לאן שהם רוצים, כדאי שתעצרו, תלמדו את החברה שלכם, ותשאלו עצמכם שלוש שאלות כלליות שתעזורנה לכם לעשות סרט יותר טוב וגם תחסוכנה לכם כסף רב.

העובדה שאתם רוצים לעשות "סרט מדליק שיפיל את הצופים" לא מקדמת אותכם, מכיון שיתכן שתעשו סרט מדליק, אבל לא סרט שעונה לצרכים השיווקיים שלכם.
השאלה הראשונה היא מה המסר שאתם רוצים להעביר, או איזו תדמית אתם רוצים לצור. לדוגמה אתם רוצים להתפש כחברה קטנה ביתית וחמימה או חברה גדולה, גלובלית, המשדרת עוצמה, וזו רק דוגמה אחת. אם יש לכם תדמית קיימת הסרט צריך להשתלב במערך התדמיתי הזה.
השאלה השניה היא היכן אתם מעוניינים להציג את הסרט, באינטרנט , בכנס מסחרי, בטלביזיה, לשימוש פנימי או חיצוני וכדו'. לכל מדיום כזה יש את קהל הלקוחות שלו, אורך הסרט שונה והאמצעים הטכנולוגים והכלכליים להפקתו משתנים.
השאלה השלישית היא מה אתם חושבים להראות בסרט. האם תרצו להראות את המנכ"ל מדבר, את סביבת העבודה, בכמה אתרים תרצו לצלם, אילו מוצרים או שירותים תבחרו להראות וכדומה.
"סוף מעשה במחשבה תחילה" אמרו חז"ל, וגם בסרטים הקונספט הכללי חייב להיות ברור לפני שמצלמים פריים אחד. אם יש לכם תקציב מוגדר לסרט זה בהחלט עוזר. כאשר תפנו לחברת ההפקה עם קונספט כללי ברור ותשתפו אותם בהתלבטות כזו או אחרת שלכם, תעזרו להם לבנות עבורכם את הסרט המתאים בתקציב שלכם ולא תובלו כצאן לטבח.

בחירת חברת ההפקה והתקציב
הפקת סרט מתחלקת לשלושה שלבים:
1.תחקיר ותסריט
2.צילום הסרט
3.עריכה ואפקטים שונים

הטעות הגדולה היא לחשוב שכל ההפקה תלויה ביום הצילום ואח"כ "כבר מסדרים את זה בעריכה". ההפקה תלויה בעצם בתסריט ואם בתסריט לא יודעים מה יהיה המראה הסופי של הסרט יש סכוי גדול שחברת ההפקה לא מקצועית ותוציא סרט בינוני.

אז איזו חברת הפקה כדאי לבחור?
יש עשרות חברות הפקה זמינות באינטרנט והמחירים שלהם נעים בין 3,000 ש"ח ל-60,000 ש"ח עבור אותו פרוייקט. הכלל הראשון ראו מי עומד מולכם. אתם צריכים מפיק ובמאי מוכשרים ועם נסיון, שיודעים לחשוב קולנוע (רצוי עם תואר), אבל גם בעלי חשיבה שיווקית פרסומית. כאלו שיוכלו להכנס לנבכי העסק שלכם, להבין אותו היטב (גם אם אינם מתמחים, מן הסתם, במוצרים שלכם) ולתאר אותו באמצעים ויזואלים מורכבים.
בסופו של דבר המפיק צריך לרכוש את אמונכם. הוא זה שנותן לכם תשובות והוא זה שצריך לשאול את השאלות הנכונות. הוא בוחר את אנשי המקצוע הנכונים ומפקח על כל התהליך.
חברה שזורקת הצעת מחיר בלי להבין את העסק שלכם לעומק היא לא רצינית. מפיק שלא שואל שאלות את הלקוח ולא מפרק את הצעת המחיר שהוא נותן לכם למרכיבים מפורטים הוא שרלטן. חברה שביום עושה סרטי תדמית ובערב מצלמת חתונות רוקדת על כל החתונות.

לכן כשאתם מנהלים משא ומתן עם חברות ההפקה עלכם לשאול:
מי כותב את התסריט, ואילו מרכיבים יכללו בו. האם קופירייטר פירסומי לוקח חלק בכתיבה.
מהם המרכיבים שיכללו ביום הצילום? חברות רושמות בצורה כללית יום צילום כאילו שאפשר להשוות מחיר של יום מצלמה אחד עם יום הכולל אביזרי תאורה מורכבים, אביזרי צליל, מקליט, מאפרת, במאי, צלם, צלם שני, שחקנים. לא תמיד צריך את כל המרכיבים הללו אבל זכותכם לדעת מה אתם מקבלים ולהשוות.
בררו כמובן גם כמה ימי צילום כלולים בהצעה.
ציוד צילום: פעם ציוד וידאו פשוט עם קלטות היה שכיח אבל היום מצלמת היי דפינישן בעלת רזולוציה גבוהה וחדות תמונה מקסימלית היא בגדר חובה בסרטים מסחריים שמכבדים עצמם ובמיוחד בחברות שמשדרות חדשנות טכנולוגית.
העריכה: המרכיב שיתן לסרט את המראה הסופי שלו. עורך מקצועי ומנוסה ישתמש נכונה בתנועה, במקצב, במוסיקה, ובגרפיקה כדי ליצור סרט קולח, מעניין ומפתיע, בעוד עורך בינוני יכול להרוס עבודה נפלאה של צוות הצילום והתסריט. בררו כמה משמרות עריכה מתומחרות בהצעה.
קריינות: מוסיפה לסרט נוכחות שאין לה תחליף. לא בכדי יש מעט קריינים טובים והם גם מרוויחים בהתאם. זכותכם לשמוע את הקריין ולברר אם הוא מוקלט באולפן הקלטה מיקצועי. קריין באנגלית חייב להיות דובר שפת אם. אל תכניסו בשום אופן קריין לא מקצועי לסרט גם אם הוא עובד חברה בחינם.
אפקטים אנימציה והדמיית תלת מימד: אפקטים זהו מרכיב מאוד יקר בעריכה אבל במקרים רבים הכרחי. מפיק ועורך טוב ידעו לשלב את האפקטים הנכונים כדי ליצור סרט מרגש שיבלוט מעל המתחרים שלכם. יש לזכור שדקת אנימציה יכולה לעלות עד פי 5 מדקת צילום ולכן יש לעשות שימוש מושכל במרכיב הזה. היום אפקטים ממוחשבים הכוללים שימוש בכותרות ובתמונות (אפטר אפקט) הן ברוב המקרים חלק אינטגרלי מהסרט המסחרי. יש מקרים בהם אין ברירה מלבד לבצע הדמיות תלת מימד או אנימציה, במיוחד כשהמוצר או הסביבה לא קיימים או כשלא ניתן לצלם אותם.

כתיבת התסריט
התסריט הוא קריטי לתהליך הפקת הסרט שלכם ואין להקל בו ראש. רצוי שתחשפו בפני התסריטאי את היתרונות והחסרונות של החברה כדי שיבנה לעצמו תמונה נכונה. יש לצוות אותו עם כל הנוגעים בדבר ובעיקר עם בכירים. אם תערבו את המנכ"ל ושאר הבכירים בדיון על תדמית החברה תהפכו אותם לשותפים מלאים ותמנעו מקונפליקטים מיותרים. כדי למנוע אי הבנות רצוי מאוד אפילו להחתים אותם על התסריט.

המרכיבים שעושים סרט קולנועי טוב יעשו גם סרט מסחרי טוב, לא סתם ספייק לי הוא במאי פרסומות מבוקש. סרטי חברה נוטים להיות מעייפים, יבשים, רציניים עד זרא ונפוחים מחשיבות עצמית. זה לא חייב להיות כך. ניתן להשתמש באותם מרכיבים שמרגשים אותנו בסרטים: הומור, צילום מרגש, סיפור מותח, דרמה, פאראפרזה, אפקטים וכו'….